Две уникални изложби разкриват живота и изкуството на Кристо у нас

OFFNews | 27 октомври 2017 в 21:35 | 8775 |0

В Габрово, родния град на Христо Явашев, предстои да бъдат открити две уникални по рода си изложби, разказващи за живота и творчеството на великия български артист и неговата партньорка в изкуството и живота, Жан-Клод.

"Кристо и Жан-Клод. Проекти" ще покаже подписани постери и видео материали от проекти на двамата артисти, а "Роден в Габрово" разказва за живота на семейство Явашеви и първите стъпки на малкия Христо в изкуството.

И двете експозиции се откриват на 27 октомври в Дома на хумора и сатирата в Габрово и ще могат да бъдат видени до 17 юни 2018 г.

"Кристо и Жан-Клод. Проекти" представя шестнадесет творби на артистите, сред които и първите стъпки на българина в опаковането на различни предмети като изкуство – "Опаковани кутии и бутилки", "Пакети" и "Витрини", които той прави в Париж, както и обектите, които създава след като се мести в Ню Йорк с любимата си - "Фасади на магазини". Освен с постери, този период е представен и с непоказвано досега видео интервю с Кристо за ранните му опаковани творби. Интервюто е на доц. Георги Лозанов и режисьора Стоян Радев и е заснето в Ню Йорк. Демонстрирана е трансформацията в идеите и начина на работа от тези ранни произведения към мащабните проекти, реализирани в градска среда или в природата.

Проектите са представени хронологично чрез постери, но и с инфографики, които ориентират посетителя за географията и времето на реализиация. Те включват: "Желязната завеса", "Завеса в долината", "Опакования Райхстаг", "Чадърите", "Опаковани дървета", "Опакования "Пон Ньоф". Последният реализиран проект - „Плаващите кейове” - присъства с видео кадри на Недялко Данов от филма на БНТ "Мост към Кристо", направен от Евгения Атанасова-Тенева.

Изложбата завършва с проекта „Мастабата”, върху който Кристо работи понастоящем. Проектът е планиран за пустинята край Абу Даби и ще бъде най-голямата скулптура в света. За направата ѝ ще бъдат използвани 410 000 разноцветни варела, образуващи мозайка от ярки, блестящи цветове в традицията на ислямската архитектура. Мастабата е древна форма, позната на хората в региона.

Ето какво споделя и Евгения Атанасова - Тенева, един от най-задълбочените изследователи на творчеството на двамата души, слели се в един артист:

"Творбите на Кристо и Жан-Клод могат да бъдат разпознати веднага. Възпитан в класическата традиция, Христо Явашев от младини иска да намери своя запазен знак в изкуството. На 21 години съзнателно избира трудния път на художник-eмигрант. Готов е да направи всички жертви. С усилия и талант се вписва в модерния дух на Европа. Приет е като естествена част от „Новите реалисти“, близък е на авангардните артисти от кръга „Флуксус“.

Кристо предпочита да остане независим от чужди манифести, но споделя щедро името си с Жан-Клод – жената, която го разбира и провокира. Загърбва класическите портрети, които им носят сигурност. Стремежът към новото ги отвежда в Америка. Кристо обяснява крачките си през изкуството просто и ясно: „Исках да се преместя от нормалната живопис и да правя истински, реални неща, не илюстрация на нещата, а реални неща. Първите обекти бяха малки, защото ги правех вкъщи, после започнаха да стават по-големи и по-големи”.

Пакетираните обекти, скулптурите от варели, витрините и опакованите сгради естествено прерастват във все по-мащабни проекти на открито, подписани „Кристо и Жан-Клод“. В тях присъстват всички съвременни теми и социални феномени, без авторите да ни ги посочват с пръст. Така е дори когато творбите очевидно се раждат заедно с Берлинската стена като „Стената от варели“ на улица „Висконти“ или отнемат 25 години политически преговори като „Опакованият Райхстаг“. Всеки от проектите им е единствен и се реализира за първи и последен път, функционира като предприятие с администриране, логистика, финанси, проектиране. Кристо и Жан-Клод преминават през всичко това, без да нарушат принципите си за абсолютна независимост. Техният уникален модел на финансиране, необвързан с големите галерии и мощните арт дилъри, е уникален за света на изкуството. Произведенията им имат кратък живот, но който ги е видял, ги помни завинаги."

Кадър от интервюто с Кристо на доц. Георги Лозанов и режисьора Стоян Радев, заснето на 1 декември, 2011, Ню Йорк.

"Роден в Габрово" представя живота на Цвета и Владимир Явашеви и техните трима сина в Габрово. Посетителят ще разберете за ранните години на малкия Христо, за момчето, превърнало се в световноизвестния творец Кристо, ще види детските му снимки редом с неговите братя - обичания артист от киното и театъра Анани Явашев и инженер-химика, изобретател на „Верото“, Стефан Явашев.

Семейната фабриката „Химия и индустрия” е мястото, където Христо, заедно с двамата си братя, расте и играе в близост до предметите, които ще станат емблематични за творбите на артиста Кристо – платовете и варелите. Представен е кръжокът по рисуване на учителя Попов, който подготвя „габровската колония” за Художествената академия в София – така самият Попов нарича групата от талантливи бъдещи художници – Христо Явашев, Ива Хаджиева, Драган Немцов и Дора Бонева. Присъства и разказа за семейния театър, който Христо, братята му и техни приятели организират за публика – с адаптирани текстове, миниатюрна сценография в рамка от картина и изрязани фигурки за актьори. Оригинален брой на списваното от Христо (и редакционна колегия от приятели) самиздат списание „Български театър” е предоставено за изложбата от музиканта Гео Кукудов.

През 1947 г. фабриката „Химия и индустрия” е национализирана, а година по-късно – и домът на Явашеви, който се намира в част от сградата. Бащата, инженерът химик Явашев, е набеден, че е „саботьор“, унищожил социалистическа продукция (в неговата смяна пиян работник неправилно обработил и похабил топове плат) и осъден на година затвор във Велико Търново. Освободен е през 1950 г. и семейство Явашеви напуска Габрово.

Изложбата завършва с местността Качорите в Габрово, за която Кристо с любов си спомня в интервютата на Евгения Атанасова – Тенева. Там играе с братята си и рисува – „дървета, къщи, портрети селяните, децата и жените им – стотици рисунки”.

Качорите е мястото, на което младият студент в Художествената академия се връща отново и прекарва цял месец, преди да напусне България. Качорите са най-яркия детски спомен, към който Кристо обича да се връща. Те остават непокътнат символ на абсолютната свобода, жаждата за която определя живота и творчеството му.

По време на изложбата ще бъде показана и програма от прожекции на филми за Кристо и Жан-Клод и техните проекти. Предстои и обявяването на програма от ателиета за деца.

Художественият кръжок в Габрово, 1948. Фотограф: неизвестен. Личен архив на Драган Немцов.

Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !