За присъствено обучение в училищата ще трябват армия от чистачи и солиден бюджет: МОН публикува изискванията

Цялата отговорност е прехвърлена на директорите, дори за затварянето на училищата и преодоляването на антиваксърските настроения сред учители и родители

Александра Маркарян 26 август 2021 в 16:29 15694 0

С армия от чистачи и солиден бюджет ще трябва да разполагат училищата, за да могат да изпълнят Насоките за обучение в условията на извънредна обстановка през предстоящата 2021/2022 г. на Министерството на образованието и науката. Ако не се справят, отговорност ще носят единствено директорите. МОН публикува днес насоките си със задължителни и препоръчителни мерки. Ето какво предвиждат задължителните.

Задължителни мерки

1. Дезинфекция на повърхностите и проветряване

- всекидневно двукратно (преди началото и след смяната) почистване и дезинфекция на всички критични точки, вкл. дръжки на врати, прозорци, ключове за осветление, бутони на асансьори, парапети, уреди, екрани;

- при случай на COVID-19: дезинфекция от 4 пъти на ден до дезинфекция на всеки час в зависимост от обектите;

- почистване и дезинфекциране на тоалетните и санитарните помещения по график. Осигуряване на течен сапун, дезинфектанти, еднократни салфетки за ръцете или автоматичен сешоар, тоалетна хартия;

- дезинфекциране на кабинети, физкултурни салони, лаборатории, работилници, мишки, клавиатури и инструменти през всяко междучасие;

- дезинфекциране на учителската стая по време на всеки учебен час;

- проветряване на учебните стаи по време на всяко междучасие и/или по-често в съответствие с метеорологичните условия;

- дезинфекция и почистване на училищните автобуси преди и след всеки курс.

2. Лична хигиена

- осигуряване на течаща топла вода и сапун във всяко санитарно помещение;

- поставяне на дезинфектант за ръце на видно място на входа на училището, в класни стаи, кабинети, лаборатории, работилници и други помещения в сградата на училището;

- поставяне на видно място на правила за спазване на лична хигиена.

3. Носене на маска за лице

Носенето на защитна маска за лице по време на извънредната епидемична обстановка е задължително. Защитните маски за лице за учениците се осигуряват от тях, респективно от техните родители, а за учителите – от училищата. Училищата осигуряват защитни маски, когато учениците нямат такива или не са подходящи за ползване.

МОН препоръчва използването на трислойни маски.

Маска може да не се носи:

- в училищния двор при дистанция от 1,5 м;

- в предучилищните групи и начален етап при регистрирана 14-дневна заболяемост в населеното място/областта до 100 на 100 000 население (зелен сценарий);

- за деца със специални образователни потребности, при които не е възможно носенето на маска, според становище от личен или от лекуващ лекар;

- в часовете по физическо възпитание и спорт, ако са на открито.

Задължителни протоколи за поведение при съмнение или случай на COVID-19 в училището

1. При един или повече симптоми при ученик (повишена температура, кашлица, хрема, задух, болки в гърлото, умора, мускулни болки, гадене, повръщане, диария, загуба на вкус и обоняние и др.):

- ученикът се отделя незабавно в предназначеното за такъв случай място при осигурено наблюдение, докато не се прибере у дома;

- на ученика се поставя маска с размер, подходящ за възрастта;

- незабавно се осъществява връзка с родителите/настойниците, като се изисква да отведат ученика, като при възможност използват личен транспорт;

- родителите/настойниците трябва да избягват физически контакт и да се консултират със семейния лекар на ученика (първо по телефона) за преценка на здравословното му състояние и последващи действия съобразно конкретната ситуация, вкл. необходимост от провеждане на тест за COVID-19;

- след като ученикът напусне помещението, то се дезинфекцира;

- ученикът се допуска отново в присъствено обучение в училище само срещу медицинска бележка от семейния лекар, че е клинично здрав и това е допустимо.

2. При положителен резултат за COVID-19 на ученик родителите информират директора на училището, който трябва незабавно да се свърже с Регионалната здравна инспекция и да ѝ предостави списък с контактните ученици и учители. Може да се карантинират една или няколко паралелки/клас или цялото училище. Мерките разпорежда РЗИ.

По правило под 10-дневна карантина се поставят ученици от същата паралелка; учители и друг персонал, които са били в контакт със заразения на разстояние под 2 м и за повече от 15 минути общо за 24 часа; други контактни ученици при контакт от 48 ч преди и до 14 дни след появата на оплаквания. При безсимптомен носител на COVID-19 – от 48 ч преди и до 14 дни след вземането на проба за изследване по метода PCR или чрез бърз антигенен тест.

При карантиниране на контактно дете членовете на домакинството му се наблюдават за симптоми на COVID-19 по време на 10-дневната карантина и 10 дни след нея. При поява на такива се уведомяват РЗИ и личните лекари, независимо дали детето е проявило или не симптоми.

След излизане на заразения ученик и съучениците му от училището се проветрява и дезинфекцират всички повърхности, предмети и помещенията, до които е имал контакт ученикът в последните 48 часа, след което стаята/помещенията могат да се използват за учебни занятия.

Осигурява се психологическа подкрепа при заявено желание, като формата може да варира в зависимост от конкретната ситуация.

3. При един или повече симптоми при възрастен се прилагат същите мерки, като при децата: той се отделя с определено за целта помещение, прави се консултация с лекар, информира се директорът, след като човекът напусне, се прави дезинфекция.

4. При положителен резултат за COVID-19 на служител:

- лицето информира директора на училището, който се свързва с РЗИ и се предприемат мерки за изолация;

- директорът предоставя на РЗИ списък с контактните учители и ученици;

- идентифицират се контактните лица и РЗИ определя мерките; те може да включват затваряне на една или няколко паралелки или на цялото училище.

По правило под 10-дневна карантина се поставят учениците от паралелката в начален курс, на които учителят е класен ръководител; контактни учители и друг персонал; други контактни ученици.

Осигурява се психологическа подкрепа по желание, като формата ѝ може да варира в зависимост от конкретната ситуация.

Информиране на родителите и общността

Промените в седмичното разписание при преминаване в обучение от разстояние в електронна среда (ОРЕС), графикът за ротация на паралелките (преминаване от и към ОРЕС) и информацията за брой болни от COVID–19 ученици и учители, карантинирани паралелки и учители се публикуват на сайта на всяко училище. Информацията може да се предоставя и по предварително оповестен начин - чрез съобщения, чрез електронен дневник, електронни приложения и/или електронна поща.

На училищата е вменена и отговорността за провеждането на информационна кампания за ползата от ваксините сред родители, учители и ученици.

Ниво 1: Зелен сценарий

14-дневна заболеваемост - <100 на 100 000 души на областно ниво

При единични случаи на COVID-19 и/или карантинирани се предприемат следните мерки от директора на училището:

- при заболял ученик, след задължително предписание на РЗИ, се карантинира цялата паралелка и тя преминава в ОРЕС със заповед на директора на училището.

- при карантиниране от РЗИ на отделен ученик за него се организира ОРЕС;

- в училището се осигуряват помещение и техника на учителите, които работят в ОРЕС с карантинирани деца и едновременно с това присъствено с останалите ученици;

- организирането и провеждането на ОРЕС са в съответствие с учебния план и утвърдената учебна програма. За дните, отчетени като работни, се дължат уговорените възнаграждения съгласно колективния трудов договор и/или вътрешните правила за работна заплата.

За практическото обучение в училищата с професионални паралелки: се създава организация за максимално присъствено обучение на учениците в професионални паралелки и за провеждане на учебната и производствената им практика, както и на обучението им в реална работна среда; практиките на учениците в дуална система на обучение в 11-и и 12-и клас са присъствени според условията на трудовия договор между ученика и работодателя. "Това става при отсъствие на възпрепятстващи причини от страна на работодателя, ученика или негов родител (настойник) и при осигуряване на всички противоепидемични мерки на работното място за учениците", пише в насоките.

Ако практиката не може да е присъствена, тя може да се отложи за по-късно в рамките на същата година. Ако работодателят не може да я осъществи по обективни причини - свиване на дейността, съкращаване на наставници, фалит, той уведомява ученика и учителя методик и практическото обучение се организира в учебнопроизводствените бази на училищата.

Ако при зелен сценарий на областно ниво в училището отсъстват 10% от учениците поради симптоми на COVID-19 и/или броят заболели учители води до невъзможност за обезпечаване на присъствен учебен процес, се прилагат мерките, предвидени за тези случаи в жълтия сценарий.

Ниво 2: Жълт сценарий

14-дневна заболеваемост - от 100 до 250/100 000 души на областно ниво

При отсъстващи 10% от учениците поради симптоми на COVID-19 и/или при брой заболели учители, който води до невъзможност за обезпечаване на присъствен учебен процес, директорът предлага на министъра на образованието преминаване към ротационно или цялостно обучение от разстояние в електронна среда след решение или на педагогическия съвет или на РЗИ, или на областния кризисен щаб, като уведомява съответното Регионално управление на образованието (РУО).

Първи следва да премине към ОРЕС випускът с най-много заболели или контактни ученици. В общия случай важи принципът, че към ОРЕС преминават първо учениците в средната степен на образование. При продължаващо влошаване на епидемичната ситуация - и учениците от прогимназиалния етап. Учениците от начален етап преминават в ОРЕС в краен случай при обективна невъзможност обучението да продължи присъствено.

В предложението на директора се посочва оптимален срок за обучение от разстояние в електронна среда.

Мерките на училищно ниво при наличие на единични случаи на заразен/и ученик/ученици, педагогически персонал са идентични с тези от зеления сценарий.

Практическото обучение на учениците в професионалните паралелки се провежда както при зеления сценарий.

Ниво 3: Червен сценарий - 14-дневна заболеваемост - от 250 до 500/100 000 души население на областно ниво

Ако в училището отсъстват 10% от учениците поради симптоми на COVID-19 и/или броят заболели учители води до невъзможност за обезпечаване на присъствен учебен процес, се прилагат мерките за жълтия сценарий. За ученици в риск от отпадане и ученици, чиито родители работят на първа линия, се допуска сформирането на сборни паралелки на ниво випуск за присъствено обучение по време на ОРЕС. Те се организират след решение на педагогическия съвет съобразно възможностите на училището. Създава се организация за максимално присъствено обучение на учениците със СОП, като за тези с по-висок риск от заразяване или тежко боледуване по желание на родителите се организира обучение от разстояние от електронна среда. Практическото обучение на учениците в професионалните паралелки се провежда както при зеления сценарий.

Ниво 4: Тъмночервен сценарий: 14-дневна заболеваемост - ≥ 500 на 100 000 души население на областно ниво

Учи се само електронно от разстояние. За целта министърът на образованието издава заповед.

Приоритизиране на дейностите спрямо значението им за успешно завършване на учебната година

Когато при обективни причини не може да има целодневна организация, без да има взаимодействие на учениците от различни паралелки, дейностите се провеждат по възможност със събирането на ученици от не повече от две паралелки. Ограничава се организираното извеждане извън територията на училището на ученици от училище, в което има карантиниран учител и/или ученик, или карантинирана паралелка за срока на карантината.

Организирани дейности с ученици по изпълнението на национални програми и проекти, посещения на музеи, изложби, природни обекти и други мероприятия с културна, опознавателна и възпитателна цел на територията на населеното място се организират само при зелен сценарий и се провеждат в рамките на един учебен ден при неотложна необходимост и при стриктно спазване на изискванията на Министерството на здравеопазването.

3. Състезания и олимпиади, педагогически съвети, родителски срещи, заседания на обществените съвети, събрания на училищните настоятелства, квалификация на педагогическите специалисти, планирани екскурзии, зелени училища, туристически пътувания и др.

При организирането и провеждането им се спазват задължителните и препоръчителните мерки за намаляване на рисковете от предаване на инфекцията, като при невъзможност да бъдат приложени, е допустимо дейностите да бъдат отложени, да бъдат проведени в електронна среда при възможност или да не бъдат проведени, когато това няма да навреди на успешното завършване на учебната година и на планираните образователни процеси в учебното заведение. Планираните екскурзии, зелени училища, туристически пътувания се провеждат само при зелен сценарий след съгласуване с РЗИ.

Квалификациите на педагогическите специалисти се провеждат приоритетно дистанционно.

Преминаване към ОРЕС за отделен ученик

Такова се допуска, в съответствие с чл. 115а, ал. 3 и ал. 4 от Закона за предучилищното и училищното образование, както следва:

- по избор на ученика и след заповед на директора на училището, при наличие на необходимите технически и технологични средства, обучение от разстояние в електронна среда за не повече от 30 учебни дни, ако той по здравословни или други уважителни причини, удостоверени с документ, не може да посещава училище;

- когато присъственият образователен процес в училището не е преустановен, при наличие на необходимите технически и технологични средства обучението в електронна среда може да се извършва за отделен ученик за повече от 30 учебни дни до края на извънредната епидемична обстановка:

1. ако поради здравословни причини, удостоверени с медицински документ, присъствието на ученика в училище поставя в риск живота или здравето му;

2. ако поради здравословни причини, удостоверени с медицински документ, присъствието на ученика в училище поставя в риск живота или здравето на лица, с които той живее на един адрес; 

3. по избор на ученика, за малолетните ученици – по избор на родителите, а за непълнолетните – от учениците със съгласието на техните родители и след разрешение на началника на Регионалното управление на образованието.

Началникът на РУО разрешава ОРЕС по избор на ученика или на родителите въз основа на информация за предходната учебна година и до момента от директора на училището за успеха, отсъствията и ангажираността на ученика.

Електронното обучение в горепосочените случаи се осъществява от училището, в което е записан ученикът, а при невъзможност - от друго, което предлага такова обучение. Във втория случай училището определя началникът на РУО. Ученикът самостоятелно си осигурява необходимите технически и технологични условия за участие в ОРЕС, а когато той е непълнолетен - те се осигуряват от родителите му, като към заявлението се прилага и декларация от родителите за осигурени условия за  провеждане на обучението.

Когато ученикът се обучава синхронно от разстояние в електронна среда, му се поставят отсъствия. Ако учи несинхронно от разстояние в електронна среда и учителят установи, че в процеса на взаимодействие и обратна връзка за резултатите от обучението и оценяването по учебния предмет ученикът не участва, също му се поставя отсъствие.

Задължителни мерки за преминаване от присъствено обучение към обучение от разстояние в електронна среда

● За организиране на обучението от разстояние в електронна среда директорът:

- предварително проучва техническата осигуреност на учителите и учениците за работа от разстояние в електронна среда;

- определя начина на обучение от разстояние в електронна среда или друг подходящ вариант на обучение в зависимост от възможностите на училището и техническата и технологичната обезпеченост, възрастовите особености и дигиталните умения на учениците;

- избира съвместно с педагогическия съвет електронна образователна система за обучение и взаимодействие с всички участници в образователния процес, приложенията, които ще се използват по класове и/или паралелки, в т.ч. и възможностите за разделяне на паралелките на по-малки групи;

- организира в максимална степен обезпечаването на учителите и учениците (извън случаите, когато ОРЕС се организира за отделен ученик по негово или на родителите му желание) с технически средства за провеждането на обучение от разстояние в електронна среда;

- създава организация по даден учебен предмет при отсъствието на учител няколко паралелки да се обучават едновременно от друг учител;

- проучва възможностите за възлагане на допълнителни часове на педагогически специалисти за провеждането на обучение от разстояние в електронна среда;

- създава организация за текущо осъществяване на контрол на провеждането на образователния процес в ОРЕС.

Подкрепа за ученици в продължително обучение от разстояние в електронна среда

В училището се осигуряват консултации и допълнително обучение по отделни учебни предмети на ученици в продължително обучение от разстояние в електронна среда, с установени дефицити при усвояване на учебното съдържание, на ученици с голям брой отсъствия и в риск от отпадане. Те се провеждат извън редовните часове, чрез занимания по интереси, логопедична работа, грижа за здравето, ранно оценяване на потребностите и превенция на обучителните затруднения, както и за ученици, които не владеят български език.

Училищата с професионални паралелки си партнират с всеки работодател партньор в дуалната система на обучение с помощта на информационните технологии чрез предоставяне или разработване от страна на бизнеса на подходящи мултимедийни продукти и онлайн ресурси в безконтактни групи за комуникация с ученици и учители, фирмени или общодостъпни платформи за онлайн срещи, визуализация на процеси и обратна връзка.

Директорът следва да контролира ефективното изпълнение задълженията на учителите да провеждат консултации по учебни предмети по предварително изготвения график за консултациите и допълнителното обучение по учебни предмети, както и да изисква информация относно напредъка на всеки ученик с установени образователни дефицити.

Насоките съдържат и препоръчителни мерки, и списък на заболявания, при които се препоръчва преминаване в ОРЕС поради установен по-висок риск от СOVID-19. Пълния им текст може да видите тук: https://www.mon.bg/bg/100876

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
X

Най-близкият съратник на Стивън Хокинг проф. Томас Хертог е в подкаста на OFFNews