Учители, лекари, социални работници и други, ще информират властите при съмнения за подготовката на терористична дейност. Това става ясно от публикувания проект на Стратегия за противодействие на радикализацията и тероризма (2015 – 2025 г.).
Сред мерките, които правителството залага за превенция на тероризма, е разработване на механизми за "идентифициране, наблюдение и оценка на рисковете от радикализация на определени сегменти в обществото". Това е част от бъдещата система за ранно сигнализиране при прояви на радикализация, като в нея водеща роля ще имат „служителите на първа линия“, които най-често работят с уязвими групи и общности. Системата ще работи и чрез задействането на информационни канали за подаване на сигнали от граждани и близки на застрашени от радикализация лица.
Очакванията на правителтсвото са, че ефектът от този процес ще бъде увеличаване на ранното идентифициране на радикални елементи в обществото или такива, които са податливи на радикализация. В тази връзка "служителите на първа линия" ще преминат целево обучение. Стратегията предвижда противодействието на екстремизма да протича, чрез разработване на контрааргументи и "позитивни послания" във взаимодействие с неправителствени организации и медиите, както и пресичане на разпространението на екстремистко съдържание в интернет и социалните мережи.
Очакванията са по този начин да бъдат ангажирани "нови актьори" от неправителствените организации и частния сектор в усилията на държавата в борбата ѝ с тероризма.
Стратегията отчита висока опасност от терористични актове на територията на страната, особено след атентата на летище Сарафово и след участието на страната в антитерористични коалиции.
В нея е записано:
През последното десетилетие броят на терористичните атаки или опитите да бъдат извършени такива продължава да нараства в Африка, Азия и Близкият изток. В Европейския съюз, въпреки сравнително малкият брой на терористични атаки и жертви, заплахата за сигурността на гражданите остава постоянна. Актуалните рискове и заплахи за сигурността на Република България от радикализация и тероризъм са в голяма степен следствие от кризисни развития във външната среда на сигурност. На този етап най-реалните и непосредствени рискове и заплахи за Република България от радикализация и тероризъм възникват като следствие от активността на различни терористични групировки и формирования с потенциал в глобален план, между които „Ислямска държава“, „Ал Кайда” и свързаните с тях аналогични структури.
Анализът отчита голям брой европейци, включително и от Западните Балкани, участващи като чуждестранни бойци в състава на екстремистки и терористични формирования в конфликтните зони. Това многократно увеличава риска и заплахата срещу България.
Отчита се и опасността от завръщащи се по родните си места бойци, "силно радикализирани и с богат боен опит", които могат да генерират сериозни рискове и заплахи за сигурността не само на съответните държави, но и за региона като цяло, включително за България.
Тази категория лица имат повишен потенциал за пропагандиране на радикални идеи, за изграждане на логистични структури и мрежи за подпомагане на тероризма и за създаване на терористични формирования в района, е записано в стратегията.
Рискове за сигурността на страната ни произтичат и от факта, че немалка част от заминаващите за конфликтните зони и завръщащите се от там чужди терористични бойци от Западните Балкани преминават транзитно през българска територия. Конкретните рискове са свързани и с вълните нелегални мигранти, с които има голяма вероятност да проникнат радикализирани и терористични елементи и групи е голяма.
Отчита се и потенциалната опасност от кибератаки.
Правителството признава, че често йерархичната структура на службите ги прави неадекватни в сравнение с мрежомата структура на терористичните организации. Отчита се също, че ниският социален статус на определени прослойки в обществото, както и сред бежанците у нас, ги прави уязвими към радикализация:
Заплахите от синергията между организирана престъпност и тероризъм трябва ясно да бъде изведена пред цялата правоохранителна общност и всеки отделен член на тази общност. Във всяка организирана престъпност - трафик на хора и оръжие, фалшификация на документи, наркотрафик и други следва да се търси потенциално-налична връзка и/или относимост към терористична дейност. За целта е важен бързият обмен на информация между компетентните държавни органи.
Министерството на вътрешните работи координира прилагането на политиките по противодействието на радикализацията и тероризма като. МВР ще осъществява междинния преглед и актуализиране на Стратегията през 2020 г. или при необходимост при настъпили резки изменения в средата за сигурност и изготвя до 31 март годишен доклад за отчитане изпълнението на Стратегията за предходната година.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
10.08 2015 в 15:26
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
10.08 2015 в 14:51
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
10.08 2015 в 14:51
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
10.08 2015 в 14:18
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
4I4ATA
Исторически парк или държава в държавата, на която самата държава не обръща внимание
alfakentavur
След 4 ч. дебат за промените по Патриарха: Трайков не иска да е кмет на дупката на геврека, от която хората са си тръгнали
Бешката
След 4 ч. дебат за промените по Патриарха: Трайков не иска да е кмет на дупката на геврека, от която хората са си тръгнали
Mateevk
Гнусно! Училище връзва пионерски връзки на деца. Депутат от ГЕРБ гледа от първия ред (видео)
alcom4
Русия започна масирано настъпление в Харковска област