Докато развитите демокрации въвеждат все по-голяма прозрачност и отчетност в работата на управленските институции, в България политиците масово се опитват да се крият от гражданите. В нормалните държави се смята, че законодателната, изпълнителната и съдебната власти дължат максимална прозрачност, за да могат гражданите да упражняват контрол върху дейността им и да са уверени, че политиките се правят в интерес на обществото. В България на гражданите нагло им се казва да не се мотаят в краката на политиците и да не се и опитват да си търсят правата.
Последиците от липсата на прозрачност са достатъчно видими - безконтролна и все по-безочлива власт и ширеща се корупция. Поредното годишно изследване на Transperancy International (Прозрачност без граници) определя България като най-корумпираната държава в ЕС. Страната ни е 75-а от общо 176 страни за 2016 г. В изследването за 2015 г. тя е била 69-а от 168 държави. Най-силно засегнати от корупция в България са съдебната система и Парламента.
В последното издание на Световния индекс за върховенство на правото (Rule of Law Index, 2016) един от индикаторите за корупция за България, а именно за злоупотреба с обществена позиция от членовете на парламента, се е влошил значително и достига 0.13 пункта. За сравнение, същият индикатор за Дания (водачът в класaцията по липса на корупция) е 0.97, а средно за страните-членки на ЕС е 0.52 пункта.
Управление на задкулисието, скандали за пари от "черни каси", които корумпират медии и политически партии; непрозрачни назначения на ключови позиции във властта; злоупотреби с обществени средства. Знаков беше отказът на предишния парламент да приеме Закона за борба с корупцията по високите етажи на властта. Управляващите в новото НС вече успяха да наложат ограничения на правата на гражданите да следят и контролират дейността им. Например: петъчният парламентарен контрол, вместо по БНТ1, вече ще се излъчва по БНТ 2. В много места от страната хората нямат достъп до този канал. Друг опит премиерът и заместниците му да се скрият от гражданите и опозицията беше премахването на блиц-контрола, който даваше възможност за задаване на устни въпроси към управляващите по актуални теми.
Но в новото НС има и положителни примери. Народният представител Кристиан Вигенин, който има опит и като евродепутат, се е заел да доближи Комисията, която той председателства, до европейските стандарти за прозрачност и отчетност. За да се осъществява по-пряка връзка с гражданите и да има допълнителни канали за комуникация, те вече са създали страница на комисията във Фейсбук и акаунт в Туитър.
На сайта на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове (КЕВКЕФ) вече е качена информация за първото й заседание, както и новоприетите вътрешни правила за организацията и дейността й.
По думите на г-н Вигенин, народен представител от “БСП за България”, “нашата комисия има две основни задачи - да формира позициите на парламента по важни въпроси, свързани с участието на България в дейността на Европейския съюз и да контролира законосъобразното и ефективно използване на средствата от европейските фондове. Особено предизвикателство ще бъде предстоящото Българско председателство на Съвета на ЕС - ще осъществяваме наблюдение и контрол по подготовката, провеждането и отчитането му, имаме и свои ангажименти по линия на парламентарното измерение на Председателството. По моя инициатива всички заседания на Комисията вече ще се излъчват в реално време на сайта на Народното събрание, работим и по създаването на видеоархив. На сайта на Комисията се публикуват и стенограмите от заседанията, ще публикуваме новини както от заседанията, така и от по-значими инициативи, в които участват народните представители. Всеки сигнал за нередности и злоупотреби, който стигне до нас, ще бъде внимателно проучен и съответно насочен към компетентните институции. Планирам да организирам и приемна за граждани в качеството ми на председател на КЕВКЕФ.”
Дали и други парламентарни комисии и народни представители ще последват призива за повече прозрачност в работата си? Едва ли ще се получи без допълнителен граждански натиск.
Недостатъчният граждански натиск върху политиците е основна причина България да продължава да е водеща във всички класации по корупция. Докладът на "Прозрачност без граници" показва, че гражданите на бившите социалистически страни имат много по-малка готовност да противодействат на корупцията. "Само 22% от анкетираните българи са заявили, че са готови да подадат сигнал, ако станат свидетели или са въвлечени в корупционни практики. За сравнение, в държави като Великобритания, Франция, Испания, Португалия и Гренландия дялът на хората, ангажирали се с конкретни действия срещу евентуална корупционна схема, е около 80%." Мнозинството от българите не подават сигнали поради страх от негативни последици, недоверие на гражданите в институциите и примирение (17% са отговорили, че "нищо не може да се направи").
Опитът обаче показва, че именно гражданският натиск е решаващ за положителна промяна. Примерите са много: станалото вече неизбежно разсекретяване на стенограмата за КТБ, което властимащите доскоро упорито отказваха; приемането на електронното гласуване; отхвърлянето (засега) на първия лобистки закон, който управляващите се опитаха да прокарат в новото НС - за удължаване на срока за строителство на Черноморското крайбрежие; задължаването на финансовото министерство да разкрие собствениците на данъчните складове за горива (благодарение на съдебно дело, заведено от бившия депутат Петър Славов) и други. С парламентарен и извънпарламентарен натиск (съдебни дела), в комбинация с усилията на активни граждани бившите депутати Петър Славов, Мартин Димитров и Методи Андреев, успяха да принудят управляващите да разкрият важна информация от голям обществен интерес, като например заплатите в БНБ и бонусите на бившия управител на банката Иван Искров; за заплатите и бонусите, раздавани в КЗК, и за КТБ. Тримата бивши депутати, известни още и като Група за натиск, и сега продължават да изкарват на светло тайните на властта чрез въпроси към министри и съдебни дела. Не е нужно човек да е депутат, за да реализира обществено значими каузи.
Когато става въпрос за власт и пари, не можем да разчитаме на политиците и партиите сами да се дисциплинират и контролират. Затова гражданите трябва твърдо да изискват прозрачност и отчетност от институциите. Само информирано и активно гражданско общество може да ограничи злоупотребите с власт и влияние.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
11582
7
24.05 2017 в 13:27
42249
2
24.05 2017 в 11:06
Стигнах до тук и спрях. Развоен в чувствата си. От една страна Родината ми най-сетне по нещо е на първо място в ЕС! Обаче се сетих че по демографски показатели отдавна сме първи в негативна класация. И това не е баш "най-първото ни първо място".
От друга страна изследването е на Transperancy International, което само по себе си е гаранция за липса на каквато и да е обективност.
Освен това ми е много любопитно да ни разкажете на български език за проведеното "изследване" и неговите критерии. Защото булшетщини от сорта на "гражданите на бившите социалистически страни имат много по-малка готовност да противодействат на корупцията" не ми се слушат. Та вижте в колко и в какви корупционни практики е овъртолен онзи най-висш чиновнки на брюкселските нищоправещи назначени кукли на конци, жан-клод от Люксембург!
Последни коментари
4I4ATA
Исторически парк или държава в държавата, на която самата държава не обръща внимание
alfakentavur
След 4 ч. дебат за промените по Патриарха: Трайков не иска да е кмет на дупката на геврека, от която хората са си тръгнали
Бешката
След 4 ч. дебат за промените по Патриарха: Трайков не иска да е кмет на дупката на геврека, от която хората са си тръгнали
Mateevk
Гнусно! Училище връзва пионерски връзки на деца. Депутат от ГЕРБ гледа от първия ред (видео)
alcom4
Русия започна масирано настъпление в Харковска област