Хората, които споделят, че са били потърпевши от домашно насилие, са около 22%. Този дял съвпада с дела на свидетелите на насилие в семейството си. Може да се направи изводът, че насилието се възприема като такова само от потърпевшите. За прилагащите го насилието върху друг човек е вероятно нещо в реда на нещата.
Това показват данните от проучване на Сова Харис, проведено от 8 до 10 февруари 2018 г. чрез стандартизирано телефонно интервю CATI сред 828 души.
Интересен е начинът, по който потърпевшите реагират на случващото се. Преобладаващата част от тях – 61% - са се опитали сами да решат проблема. Други 24% не са реагирали по никакъв начин. Около 22% са поставили въпроса пред семейното обкръжение. От полицията съдействие са потърсили 12%, а до съда са достигнали единици, които са статистически неуловими.
94% от пълнолетните българи считат, че българското общество не трябва да допуска насилие върху жени. 95% считат, че не трябва да допускаме и насилие върху деца. Легализирането на трети пол е недопустимо за 73,5% от пълнолетните граждани на страната ни.
Гей-браковете неприемливи за около 70%. Отглеждането на деца в хомосексуални семейства не трябва да се допуска според 75 на сто.
Около 75% от пълнолетните българи твърдят, че в техните семейства не е имало случаи на употреба на физическа
сила между съпрузите / партньорите. В семействата на останалите около една четвърт обаче е имало случаи на насилие.
Съотношението се променя, когато се визира употребата на физическа сила в отношенията между родителите и децата в българското семейство, като вече около 2/3 декларират отсъствието й, а около една трета от хората са свидетели на такива прояви у дома. Когато въпросът се отнесе до по-широкото лично обкръжение: приятели, роднини, съседи, тогава пълнолетните граждани у нас се делят почти поравно между такива, които са били свидетели на прояви на домашно насилие и такива, които не са.
Досега у нас не е имало дебат на широка обществена основа за отношението към хората с различна сексуална ориентация. Вероятно това е обяснението за емоционалната натовареност, която съпровожда дискусията. Очевидно в този пункт възниква и големият разлом – доколко Истанбулската конвенция се отнася за домашното насилие и доколко до изграждането на толерантно отношение към сексуално нетрадиционните. Почти консенсусно българското общество се противопоставя на прилагането на насилие върху жени и деца. Противоречията възникват при отношението към хомосексуалните. Конвенцията отваря врата към прилагане на толерантност при подобен тип поведение, но без да се ангажира със съществени конкретни стъпки. В същото време няма държава, която
вследствие на ратификацията на конвенцията да е легализирала трети пол, гей бракове и т.н.
Данните показват, че у нас само 11% от пълнолетните граждани смятат, че ратификацията на Истанбулската конвенция ще доведе до ограничаване на насилието върху жени и деца. 3 пъти по-голям дял от хората – около 30% - са на мнение, че приемането на конвенцията води до въвеждане на трети пол, легализиране на гей бракове и отглеждане на деца в хомосексуални семейства. За общественото мнение у нас предметът на конвенцията е измамен и тя всъщност не е за това, за което е обявена, а за нещо друго.
Към момента съотношението на хората, които смятат, че Истанбулската конвенция трябва да бъде ратифицирана, спрямо тези, които я отхвърлят, е около 1 към 3. В хода на дискусията партийните централи са имали съществено влияние върху своите симпатизанти.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
12182
2
23.02 2018 в 17:04
Последни коментари
Люгер Химарс
Борисов не е в положение да поставя условия, заяви Асен Василев
Mladen900
Украйна съобщава, че ситуацията на фронта се влошава
Д-р Мазникуров
Украйна съобщава, че ситуацията на фронта се влошава
Козин Човков
''Ако едно прасе се снима до Зеленски, то не спира да бъде прасе''
781000
Украйна съобщава, че ситуацията на фронта се влошава
ob1
''Ако едно прасе се снима до Зеленски, то не спира да бъде прасе''
ob1
Борисов не е в положение да поставя условия, заяви Асен Василев