Безплатни онлайн курсове от водещи университети в света? При желание за диплома, плащане (понякога) само за изпита? Независимо учене със собствено темпо или споделено учене в сътрудничество с група? Звучи твърде хубаво, за да е истина. По-добре обаче да започнем да вярваме, защото именно това са така наречените MOOC (съкращение от Massive Open Online Courses – публични безплатни онлайн курсове).
Искаш ли да учиш в Харвард?
Благодарение на MOOC днес студентите могат да „вкусят“ или направо да завършат образование в някои от най-добрите образователни институции в света (Харвард, Станфорд, MIT, Дюк, Йейл и др.), без да трябва да плащат, да напускат дома си и дори да кандидатстват. Не случайно MOOC привлича много потребители. Първите курсове, предложени от edX (платформа за онлайн изучаване на MOOC, основана от MIT и Харвард), привлича изключително голям брой студенти – 155 000, като си поставя за цел да достигне не по-малко от 1 милиард души. Coursera, най-голямата платформа, от гледна точка на броя на партниращите с нея университети, също отчита над 100 000 записани за първите предложени курсове и общо 3.2 милиона потребители за първата си година.
Защо се случва всичко това? Според д-р Рахул Чудаха, директор на отдела за изследване и консултации в Уърлд Едюкейшън Сървисис, университетите днес търсят начини да увеличат аудиторията си в глобален мащаб. За много водещи институции това е възможност да повишат разпознаваемостта си, като достигнат голям брой студенти, без да правят компромис с високите си стандарти. Друг фактор е предприемаческата инициатива на преподавателското тяло, която променя разбирането за образованието. Пример за това е платформата Coursera, основана от двама преподаватели по информационни технологии в Станфорд.
Можеш ли да се справиш сам?
Колкото и добре да звучи всичко това, MOOC имат един недостатък: процентът на завършващите тези курсове по света е нисък – според различни източници между 4 и 20%. Очевидно за голяма част от хората не е удачно да учат сами пред екрана. Човешкият контакт и помощ, динамиката на сътрудничеството и взаимодействието при усвояване на нови знания все още остава решаващ фактор за голяма част от учещите днес.
В търсене на начин да съдейства за успешно завършване на MOOC за по-голяма аудитория, Education Cities, организация за иновации в образованието, базирана в Израел, разработва методика за групово изучаване на MOOC - модела How2MOOC. Моделът е базиран на комбинация от няколко новаторски образователни подхода - Education Team Model, обърнатата класна стая и творческото учене в социалните мрежи. Вече няколко години този модел се прилага не само за студенти, но и за ученици в гимназиална възраст, пожелали да изучават определени MOOC курсове. Прилагането му в практиката показва, че тази комбинация носи на участниците както радост от ученето, така и много висок процент на успешно завършени MOOC – 83%.
MOOCHUB и MOOCster
Разширявайки модела, организацията създава MOOCHUB – реално (а не виртуално) място, където хората могат да се събират, за да изучават MOOC курсове и да създават съвременна учеща общност. Груповата работа се подпомага от един или няколко човека с новата професия MOOCster – тяхната роля е да организират и обучават групи по модела Education Team Model в рамките на мрежата от MOOChuв-ове. Тази педагогическа методика, комбинираща реалните класове (офлайн) и виртуалните платформи (онлайн обърнати класни стаи), дава възможност за учене в почти всяка област на най-високо академично ниво. Групата получава знанието от признати експерти, изготвили съдържанието на курса и затова не изисква други експерти, освен специалисти по педагогическия модел във виртуална и реална среда.
Това революционизира не само висшето образование (или гимназиално, защото няма възрастови ограничения за MOOC), но може да се прилага и за организационно учене. В съвременния бързо променящ се свят организациите се нуждаят от постоянно актуализиране. МООСhub-овете създават мрежа от пионери, които са отворени за новаторство, не се страхуват от него и биха се възползвали от подкрепата на група от съмишленици и MOOCster.
HOW2MOOC обучение в България
Този напредък в достъпа до качествено образование може да е достъпен и в България. В София през август 2016 двама експерти от Education Cities ще проведат курс за модела HOW2MOOC.
Участниците в обучението ще:
• влязат в ролята на изучаващи няколко различни MOOC курса по метода How2Mooc - методът ще бъде приложен на практика и ще бъдат концептуализирани неговите принципи;
• ще бъде приложена педагогиката на Education Team Model и участниците ще опитат от първа ръка силата на ученето в група, в която всеки има значим принос към успеха и постигането на целта;
• ще се запознаят с израелския опит с модела How2MOOC чрез видеа с директори, учители, гимназиални ученици и родители, които са го приложили;
• ще преосмислят ролята на учителя през XXI век чрез анализ на учебния процес в рамките на модела. Необходима е промяна от препредаване на знание, към създаване и поддържане на мрежа от връзки на сътрудничество между учащите;
• ще споделят идеи дали и какво е необходимо за адаптиране на модела към българския контекст;
• ще приложат заедно подхода, при който всеки ученик е учител. Най-добрият начин за усвояване на знание и прилагането му в нови области е чрез преподаването му на други хора. Всеки член на учещия екип е едновременно ученик и учител.
Пълна информация за How2Mooc курса в София ще намерите на http://nmr.bg/how2mooc/.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
alfakentavur
Путин отстрани Сергей Шойгу като министър на отбраната
Constanza
Синът на Явор Божанков простреля друго дете (допълнена)
Constanza
Путин отстрани Сергей Шойгу като министър на отбраната
БотоксПутю
Арестуван в Австралия бивш US пилот от военноморския флот работил с китайски хакер